Formasi 2 (Pertahanan Tengah)

Pada kali ini, kita tengok pula bahagian pertahanan (back). Bahagian pertahanan terbahagi kepada 2 iaitu pertahanan tengah@centerback (CB) dan pertahanan tepi@fullback (FB).

Kedudukan flat centerback

Kedudukan sweeper and stopper centerback

Centerback yang baik hendaklah mempunyai attribut² yang berikut; kemahiran menanduk bola, malakukan tackle, positioning, line control, composure, konsentrasi, keberanian dan kekuatan. Kemahiran menanduk adalah attribute paling penting dalam pertahanan. Setiap bola tinggi yang datang hendaklah ditanduk keluar dari sebarang bahaya bagi mematikan serangan pihak lawan. Kemahiran menanduk ini akan menjadi sangat baik apabila seseorang pemain itu mempunyai daya respon yang tinggi terhadap pergerakan bola di udara yang membolehkan pemain itu menyambar bola atau menanduk bola terlebih dahulu berbanding pemain lain. Ini membolehkan pasukan anda memenangi setiap perebutan bola tinggi dalam kotak penalti anda sekaligus mengurangkan peluang pasukan lawan menjaringkan gol melalui tandukan.

Tackle merujuk kepada mengambil bola daripada pihak lawan. Pemain pertahanan yang baik adalah pemain yang boleh mengambil bola tanpa menjatuhkan dirinya ketika membuat tackle. Ini kerana jika pemain menjatuhkan diri ketika tackle (terjahan), pemain itu mestilah memenangi bola yang direbut. Jika terjahan dapat dielak atau tidak tepat, pemain lawan akan bertindak meninggalkan anda tatkala anda yang sudah jatuh terkial² bangun untuk kembali bermain. Jadi, seorang pertahanan yang baik hanya membuat terjahan jika keadaan memerlukan.

Positioning dan line control adalah berkait antara satu sama lain. Pemain pertahanan haruslah belajar berada pada posisi yang sepatutnya dalam padang ketika diserang. Ini kerana jika pemain gagal berada pada posisi yang betul, formasi pertahanan pasukan akan terganggu dan memudahkan pasukan anda diserang. Line control pula adalah kebolehan pemain² pertahanan berkomunikasi untuk berada pada posisi 1 barisan bagi membuat perangkap offside. Jika posisi pemain ketika membuat perangkap tidak betul, pemain lawan akan menggagalkan perangkap anda dan menjaringkan gol.

Composure adalah keupayaan untuk bertenang ketika menerima serangan. Hampir semua pertahanan di dunia bertindak menyepak bola sejauh mungkin ketika golnya diserang. Kemudian, pemian lawan mengambil bola dan menyerang kembali. Pertahanan tadi memenangi bola semula dan menyepak sejauh mungkin lagi. Ini adalah kerja yang karut. Ketenangan tadi dapat digunakan oleh pertahanan untuk berfikir sebentar dan membuat hantaran bagi memulakan serangan pasukannya selepas memenangi setiap bola. Dengan ini, gol pasukannya dapat dilindungi buat sementara waktu daripada asakan bertubi² tanpa henti pihak lawan apabila pasukan yang bertahan tadi mula menyerang. Composure juga dapat digunakan untuk membaca hantaran yang bakal dibuat pihak lawan. Ini membolehkan pemain pertahanan memintas hantaran yang cuba dilakukan lawan kepada penyerang mereka. Pintasan tersebut hendaklah dibuat dengan mengambil bola yang disepak pihak lawan setelah hantaran dilakukan dan sebelum bola hantaran tersebut sampai kepada penyerang, lantas meninggalkan penyerang tersebut terpinga² tidak dapat menyentuh bola.

Konsentrasi adalah penumpuan yang diberikan ketika permainan, yang mana pemain pertahanan sentiasa berfikir untuk merampas bola melalui tackle atau tandukan satu-persatu. Ini adalah sama keadaannya dengan penjaga gol di mana pemain pertahanan akan cuba; menunggu hantaran kepada penyerang..pintas melalui tandukan..berjaya, kemudian menunggu hantaran lagi..pintas melalui terjahan..berjaya dan tunggu lagi hantaran seterusnya. Proses ini akan berlangsung sepanjang permainan.

Keberanian merujuk kepada kebolehan untuk menyaingi pihak lawan dalam semua perebutan bola samada di udara atau di atas rumput. Kekuatan pula membolehkan sesorang pertahanan itu gagal dijatuhkan walau sekuat mana diasak oleh pemian lawan. Ini amat berguna ketika perebutan berlaku kerana pemain yang kuat tidak mudah dijatuhkan. Berikut ditunjukkan satu video tentang aksi² pertahanan tengah yang baik.

World class defender

Mempunyai pertahanan tengah yang baik adalah perlu kerana pemain² inilah yang akan mengawal penjaga gol anda. Ini kerana pemain pertahanan akan sedaya upaya melindungi penjaga gol anda dari sebarang percubaan atau rembatan dari pemain lawan. Semakin kurang percubaan pemain lawan, semakin sukar untuk mereka menjaringkan gol.

Untuk taktikal, kemahiran menanduk pemain pertahanan juga selalu digunakan dalam sepakan sudut atau sepakan percuma. Dalam sepakan² ini, pemain pertahanan dihantar naik ke atas untuk menjaringkan gol melalui tandukan.

P/s : Antara nama² yang dikatakan berpotensi menjadi pertahanan tengah terbaik dunia adalah Gerrard Pique dari Barcelona, Johnny Evans di Manchester United, Jeremy Helan dari Perancis dan Michele Fornasier di Itali.

 

© lifexponent
lifEXPONENT by verbaLOVERS. Original theme by SF | Distributed by WALK